«Інформатика. 2-4 класи.Методичні рекомендації щодо викладання інформатики у початкових класах за новою програмою ( І семестр)»
(спікери: Корнієнко Марина Михайлівна, Крамаровська Світлана Миколаївна, Зарецька Ірина Тимофіївна) Частина 1
навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
2-4 класів
Пояснювальна записка
Мета і завдання навчального курсу
Оновлення змісту вивчення предмету “Інформатика” у загальноосвітніх навчальних закладах пов’язано зі змінами стратегічних напрямків освіти - орієнтація на діяльнісний підхід та формування в учнівства важливих життєвих компетенцій. Лише з поширенням інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ) навчання може мати форми особистісно-орієнтованого, гнучкого динамічного процесу. Розповсюдження нових цифрових медіа й навчальних середовищ обумовлюють зростаючу важливість ІКТ-компетецій, які сьогодні майже всюди визнаються одними з ключових в системі освіти.
Головна мета навчального предмету “Інформатики” у відповідності з вимогами Державного стандарту початкової загальної освіти - ознайомлення учнів з інформаційно-комунікаційними технологіями та формування у дітей ключових компетентностей для реалізації їх творчого потенціалу і соціалізації в суспільстві.
Зміст навчального предмету «Інформатика» в початковій школі являє собою узагальнений і скорочений виклад основ інформаційно-комунікаційних технологій, адаптованим до можливостей і особливостей дітей молодшого шкільного віку.
Основними завданнями навчального предмета є формування в дітей молодшого шкільного віку:
початкових навичок використовувати інформаційно-комунікаційні технології;
основних навичок роботи з різними пристроями для вивчення інших предметів, а також для розв’язування практичних соціальних, комунікативних завдань;
початкових уявлень про інформацію, її властивості, особливості опрацювання, передавання та зберігання;
початкових навичок використовувати інформацію з навчальною метою;
Міністерством освіти і науки затверджено програму з інформатики для учнів 5-9 класівзагальноосвітніх навчальних закладів, які вивчали інформатику в 2-4 класах. Програмі також надано гриф МОН. Відповідний наказ підписано першим заступником міністра Інною Совсун.
Розробники програми зазначають, що в основу навчального курсу покладено розвивально-компетентнісний підхід, який передбачає розвиток мисленнєвих навичок і формування предметних і ключових компетентностей.
Також зазначається, що завданнями навчання інформатики в основній школі є формування в учнів знань, умінь і навичок, які нададуть їм можливості створювати інформаційні моделі та опрацьовувати їх у програмних середовищах, здійснювати пошук відомостей із використанням пошукових систем, використовувати засоби ІКТ для організації співпраці, працювати з інформаційними системами тощо.
Курс «Інформатика» розрахований на 245 годин і має вивчатись у межах інваріантної частини навчального плану. У 5-7 класах загальна кількість годин курсу складатиме 35, у 8-9 класах – 70 годин.
Програмою передбачено послідовне ускладнення навчального матеріалу кожної з названих вище змістових ліній та умовне виокремлення двох змістових рівнів.
На першому рівні (5–7 класи)має бути продовження розпочатого в початковій школі ознайомлення з базовими поняттями курсу. Другий рівень (8 – 9 класи) передбачає формування предметних та ключових ІКТ-компетентностей.
«Добираючи та створюючи компетентнісні задачі, вчитель має враховувати, що в 5–7 класах опрацювання даних учнями повинно здійснюватися за допомогою однієї технології або в одному програмному середовищі, у 8-9 класах – кількох технологій або в кількох середовищах. Також у компетентнісних задачах для будь-яких класів слід обов’язково передбачати розвивальний компонент», - зазначають автори програми.
Передбачається, що вчителі також можуть вибудовувати найбільш прийнятний для конкретного навчального закладу або класу підхід до навчання. Запропонована кількість часу на вивчення кожної теми також є орієнтовною, учителі й автори підручників можуть змінювати її у межах до 15%.
Новою програмою також визначено перелік програмних засобів, необхідних для впровадження курсу з інформатики, зміст навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів, а також орієнтовний перелік базових компонентів компетентнісних задач.
Регіональним департаментам освіти і науки доручено забезпечити необхідні умови щодо реалізації змісту навчальної програми.